Linoryt je grafická technika tlače z výšky. Vďaka tomu, že ide o pružný, jednoliaty a lacný materiál, umožňuje nám táto technika zhotovenie aj veľkých formátov.
Materiál
Linoleum alebo lino je mäkké a vodeodolné, tlmí zvuk. Angličan Frederic Walton použil v roku 1860 ľanový olej (odtiaľto názov linoleum) a živicu ako spojivo korku. V súčasnosti sa namiesto korku používa drevená múčka. Na zviazanie hmoty sa používa tkanina z juty. Ide o čisto prírodný produkt.
Využitie linorytu sa začalo realizovať v priemyselnej oblasti v rámci tlače tapetových vzorov. Až nemecká umelecká skupina Die Brücke (1905 – 1913) začala popri drevoryte používať techniku linorytu pre svoje plagáty. Cieľom skupiny bolo vytvorenie pomyselného mosta medzi umením minulosti a modernou avantgardou.
Proces
Linoryt je komplexná grafická technika, ktorá si vyžaduje rôzne zručnosti, ktoré sa najlpepšie učí praxou.
Jednou z nich je umelecká schopnosť kresliť. Nie každý ju má, preto sa ponúkajú aj rôzne iné možnosti vizuálnej tvorby a grafického spracovania obrazov, ktoré chceme ryť do lina.
Ďalšou dôležitou časťou procesu je prenos obrazu na lino. Obrázok na line musí byť nakreslený prípadne prenesený zrkadlovo. Existuje niekoľko možností, od priameho kreslenia na lino, prípadne kopírovanie obrázka prostredníctvom uhľového papiera, cez prenos s využitím chemických prostriedkov, ktoré sú schopné uvoľniť farby na papieri a obrázok tak preniesť z papiera na lino.
V prípade, že bude tento krok zvládnutý, môže sa pristúpiť k samotnému rytiu obrázka. Vyrývajú sa tie časti, na ktoré nenanášame vo finále farbu a ktoré na obrázku vidieť nechceme. Veľmi dôležitou súčasťou rytia je trpezlivosť a precíznosť. Ide o najdlhšiu a najnáročnejšiu časť celého procesu tvorby linorytu. Je nevyhnutné dopriať si čas, vyrývať presne, dokonale kopírovať línie, s využitím pohybu celej ruky, aby sa dosiahlo vyrytie jemných detailov. Rytie môže trvať aj týždne, všetko záleží od zložitosti námetu.
Ak je matrica hotová, pristúpi sa k nánášaniu farby na lino. Toto je realizované gumeným valcom, ktorým sa farba dôkladne rozvalcujeme – ideálne na sklenenej podložke. Ak je na valci dostatok farby, rozvalcuje sa na samotné lino, farba sa prichytí na vyvýšených, nevyrytých častiach lina.
Potom sa na lino priloží papier a tlakom dôjde k odtlačeniu obrázka z lina na papier. Na vyvinutie tlaku je možné použiť lis, prípadne iné pomôcky, ktorých prechádzaním po papieri dôjde k vyvíjaniu tlaku.
Pri linorytovej tvorbe je každý kus originálnom.
Vybavenie
Lino – existuje niekoľko druhov, ideálne je originálne lino, ktorého zloženie je popísané vyššie. K dispozícii sú aj iné materiály, ktoré sú mäkkšie, avšak práca s nimi môže byť náročnejšia, pretože nemusíme dosiahnuť vyrytie jemných detailov.
Rydlá – trh ponúka niekoľko možností, od lacných po drahšie. Práca s rydlami, ktoré bývajú súčasťou základných sád, môže byť veľmi komplikovaná, nemotorná a nepresná. Rozhodne sa oplatí investovať. Rydlá musia byť perfektne ostré, inak hrozí vyčerpanie pri rytí, prípadne môže dôjsť k demotivácii.
Valec – opäť platí, že valce existujú v rôznych cenových reláciách a sú vyrobené z rôznych materiálov. Aj v tomto prípade je prax neoceniteľná. Znova, oplatí sa investovať.
Farby – na trhu ich je mnoho a na rôznych bázach. Vodné, olejové. Farby na vodnej báze schnú veľmi rýchlo, preto si práca s nimi vyžaduje rýchlosť pri procese tlače. Olejové farby schnú aj niekoľko dní a sú kvalitnejšie.
Každá časť tvorby linorytu je veľmi dôležitá, musí prebehnúť precízne a s veľkou dávkou trpezlivosti. Ak sa ktokoľvek rozhodne pre tento druh umenia a pristúpi k nemu s rešpektom, môže očakávať obrovskú dávku zadosťučinenia v samotnom závere tohto komplexného procesu tvorby.
Ak máte akékoľvek otázky, pokojne sa ozvite (email, ig, fb).
Andrej